Nordic walkingozáshoz nincs rossz idő, csak rossz ruha

Mondják ezt Nagy-Brittanniában, ahol sokat esik az eső, Svédországban, Norvégiában, ahol többször van rossz idő, hideg, mint meleg. Nem megfelelő felszerelés, rossz ruházat, lábbeli megnehezíti egy nordic walking túra sikerét esőben, hidegben. Még valami okos megjegyzés, ami talán ennél is sokkal fontosabb: megfelelő hozzáállás az időjáráshoz, az esőhöz, a hideghez. Eső és a túra nem zárja ki egymást, úgy ahogy a tél, rossz idő sem. Idézek egy talán nem levédett mondatot. Mi lehet jobb egy kis téli túránál? Válasz: egy kis téli túránál, csak kettő kis téli túra jobb. Ez ilyen banális és roppant egyszerű. Egy adag alkalmazkodó képességgel, alapos felkészüléssel, rutinnal télen is, hóban is, ködben is, esőben is nordic walkingozhatunk, túrázhatunk, futhatunk, sportolhatunk, hidegben erősíthetjük immunrendszerünket. Ha már van nordic walking botunk lássuk a hozzávalókat mi kellhet még a felhőtlen nordic walkingozáshoz.

10 tip téli, esős, havas nordic walking és egyéb túrákra

1. Legfontosabb egy kényelmes lábbeli, aminek jól bordázott, hajlékony talpa és egy kis szára van, ami nem csúszik és a bokát is tartja. Ha még vízhatlan is, akkor elmondhatjuk, hogy van egy csúcskategóriás cipőnk. Ha nincs is több tízezres keret egy túrabakancsra, akkor legalább legyen egy vízhatlan kamáslink, ami a cipő felső részét is védi az esőtől, nadrágot a sártól, hó esetén a zokniba betüremkedő hótól, az elázástól.
  2. Zokni (thermo, sportzokni), ez sem utolsó szempont, amennyire jelentéktelen, annyi bajt okozhat. Fuszekli ne legyen se túl vastag, se túl vékony. Megkeseríti a gyaloglást, ha az általában kényelmes cipő egy rossz zokni választása miatt egyszercsak kicsi lesz.
  3. Esőnadrág, amit rá lehet húzni egy nadrágra. Ez sem nagyon ismert, de annál hasznosabb találmány.
  4. Csuklyás esőkabát egy olyan héj, kültakaró, aminek minden hátizsákban ott kellene lapulnia, minden eshetőségre, égi áldásra felkészülve. Ha mást nem is tudunk beszerezni, ez viszont kötelező.
  5. De egy vékony polár sapka is megteszi kisebb esőnél.
  6. Vagy egy kapucnis technikai felső, ami nem szívja magába a nedvességet.
  7. Aláöltözet, ami melegen tartja a mellkast, a hátat, a törzset, hasat.
  8. Fejet, legfontosabb részünket is védeni kell. Homlokpánt: a homlokra, fülre; sál a nyakba. Kézujjakat is tanácsos óvni egy vékony, hidegebb időben vastagabb kesztyűvel.
  9. Karra én még felhúzok egy lábtyűt, kötött, vékony, lábszárvédőt.
  10. Egy olyan hátizsák, aminek a pántját össze lehet kötni a mellkas előtt, hogy mozgás közben ne lebegjen a háton. Ne akadályozza a karok szabad mozgatását. Ugyanakkor melegíti a hátat és belefér még egy termosz meleg vízzel, teával, kávéval. Itt lesz helye a levett mellénynek, kabátnak, sálnak, sapkának, kesztyűnek, térképnek, iránytűnek, fejlámpának, távcsőnek, zsebkendőnek, nordic walking tappancsnak, az út közben talált tárgyaknak (emlékeknek, gesztenye, makk).

Felsorolt felszerelést apránként is össze lehet gyűjteni, ahogy van rá keret. Sokszor a középkategóriás kellékek sokkal praktikusabbak, hasznosabbak, célravezetőbbek, mint a drága holmik. Lényeg, hogy rétegesen öltözködjünk, hogy bármikor meg tudjunk szabadulni, vagy újabb réteget fel tudjunk venni.

Menjek nordic walkingozni vagy maradjak inkább otthon?

Őrizzük meg a lelki nyugalmunkat és bírjuk ki, hogy az időjárás nem egyénre szabott, hanem egy általános jelenség, amihez nekünk kell alkalmazkodni. Úgy nem tud esni az eső, hogy csak ránk ne essen, vagy csak az út mellett havazzon, ahol mi nem közlekedünk.

Nincs annál rosszabb, amikor a túra előtt pár órával felhúzzuk magunkat az eső, a hó, köd miatt. Az aggódástól még reggelizni, felkészülni sem tudunk rendesen a túrára. Először is indulásig még rengeteget változhat az idő. Másodszor, ahol épp tartózkodunk és a kinézett kiindulópont közötti távolság miatt előfordulhat, hogy a kiszemelt helyen más időjárás van. Ha van ott ismerősünk, hívjuk fel, érdeklődjünk az időjárásról. Érdemes az időjárás&radar applikáción tájékozódni. Nagyon kétséges esetben elegendő fél órával a túra előtt végleg eldönteni, hogy mi legyen: menjek-e, vagy maradjak?

Ne húzzuk az időt, induljunk el időben, mert télen korábban sötétedik!

Télen, induljunk el legkésőbb ebéd után, fél egy körül a kiszemelt kiinduló ponthoz, mert hamar sötétedik, már négy órakor decemberben sötét van, januárban szürkül és fejlámpa nélkül erdőben, ismeretlen helyen nem tanácsos tartózkodni.

Ne engedd magad eltántorítani a célodtól!

Következik az újabb próbatétel, amin ha átmegyünk az úthenger sem állít meg minket.  “Megmozdulnimégmitnem”, fotelból kormányzó családtagok és a mozgásra, jó levegőre vágyók harca, dilemmája, útba igazítása.

Ezt az akadályt nem kell komolyan venned, ne vedd magadra, ez nem rólad szól, hanem róluk. Ignorálni, figyelmen kívül kell hagyni a visszahúzó, visszatartó erőt. Ami belőlük árad, az egyfajta lelkiismeret furdalás. Tudják ők, hogy nekik is illene megmozdulniuk, de erre még nem állnak készen. Ahelyett, hogy bíztatnának Téged és jó utat kívánnának Neked indulás előtt még útravaló gyanánt kellemetlen megjegyzéseket tesznek a túra kimenetelével kapcsolatban. Ezzel csillapítják  saját frusztráltságukat. Innen üdvözlöm őket és nevetek rajtuk! Tedd Te is ugyanezt! Ne veszekedj, ne menj bele a harcba, viszont ne engedd magad eltántorítani egy kiadós nordic walking túrától!

Elegendő a saját lustaságunkat legyőzni

Én a példamutatásban hiszek, abban, hogy a jó példa ragadós. Jó példával sokkal többre megyünk, mint könyörgéssel, győzködéssel, száj karatéval. Abból ők is profitálnak, ha a nordic walking túra után Te jól érzed majd magad és kedves vagy. Rengeteg energia kell ahhoz, hogy magunkat egy pontról kimozdítsuk, a mások tehetetlenségét nem győzhetjük le. Az életmódváltáshoz, fogyáshoz belátás, megértés kell.

Bánatháj növesztése helyett mozogj!

Ezek az alkalmak nemcsak a mozgás fizikai hatásairól szólnak, hanem a természet szeretetéről, a kapcsolódásról és annak mentális, pszichés hatásairól is. Társadalom nagy százaléka nemcsak családban él. Sokan élnek egyedülállóként, özvegyként, elváltként messze a családtagoktól, kiszolgáltatottan, áthidalhatatlan távolságokra a külföldön élő gyermekektől, unokáktól, testvér(ek)től, rokon(ok)tól. De nem kell ehhez a gyerekeknek külföldön élni, Magyarországon belül is akár több száz kilométerre lehetnek a családtagok egymástól.

Gondoljunk legalább rájuk, érezzünk együtt velük, ők nem tudnak kisebb életközösségekkel vígasztalódni, túrázgatni. Az elszigetelődés, a magány nem tesz jót senkinek.

Bevallom nekem is nagyon értékesek ezek az alkalmak. Számomra olyan jelentőséggel bírnak, mint egy menedékház. Egy megértő közösség kincset ér, menedéket nyújt. Egy ilyen közegben nagy öröm beszélgetni, hallgató fülekre találni. Nem mondok újat, és talán nem húzok senkivel ujjat, ha azt mondom: társas lények vagyunk, életteli, emberi kapcsolatokra vágyódunk. De, amíg nincs zöld jelzés, Te

“Ne legyél bánatos, én komolyan gondolom,
Hogy hozzám tartozol, és én hozzád tartozom.
Meglátod, rendbe jönnek majd a dolgaink,
Lesznek még szép napjaink.”

Csak úgy legyen! Ahogy Koncz Zsuzsa mondta az egyik koncertjén, énekeljük, vele ezt bizakodóan!